نسخه آزمایشی
۴۵ بازدید

به گزارش حوزه فرهنگی مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، سرپرست این مرکز با تاکید بر اینکه رویکرد ما به سمت رشته‌های مهارتی است، از پذیرش دانشجو در رشته های ” تکنولوژی طراحی و دوخت پوشاک ” و ” بازی‌سازی یارانه‎ای ” در مهر ۹۷ خبر داد.

مهندس احمد افروغی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه خراسان، با بیان اینکه بی تردید این تغییر رویکرد در مرکز، با توجه به افزایش اقبال عمومی به سمت رشته‌های مهارتی صورت گرفته است، افزود: پذیرش دانشجو در دو رشته جدید،، در مقطع کاردانی است که در کنار ۲۱ کد رشته دیگر این مرکز، برای سال تحصیلی جدید با توجه به نیاز بازارکار، پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی با اعتقاد بر اینکه برخلاف باور عام، اینده ای روشن در انتظار مراکز علمی کاربردی است، گفت: باید بپذیریم که مسیر جامعه کم کم از مدرک گرایی به سمت مهارت گرایی سوق یافته و این به معنای پیشرفت دانشگاه های مهارتی و علمی کاربردی است که به زودی محقق می شود.

*** به دنبال افزایش ضریب نفوذ خود در آموزش و پرورش هستیم***
مهندس افروغی در ادامه با تاکید بر اینکه مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد به دنبال افزایش ضریب نفوذ خود در آموزش و پرورش است تا دانشجویانی با سطح کیفیت مطلوب تر را جذب کند، افزود: معرفی پتانسیل های مراکز علمی کاربردی و تاثیر مثبت ان در بهبود بازار کار نیز در جذب دانشجو موثر است.

 

*دانش آموزان با ذهن غیرکاربردی در آموزش و پرورش تربیت می‌شوند *
سرپرست مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد، یکی از اهداف سند توسعه آموزش و‌پروش را هدایت ۵۰ درصد از دانش آموزان به رشته‌های مهارتی عنوان کرد و افزود: در حالی که تنها دانشگاه متولی آموزش‌های مهارتی، دانشگاه علمی کاربردی است اما متاسفانه برخی از مشاوران آموزش و پرورش حتی این دانشگاه را نمی شناسند.
وی ادامه داد: متاسفانه اغلب دانش آموزان با ذهن غیرکاربردی در آموزش و پرورش تربیت می‌شوند و هیچ تمایلی به کار فنی ندارند.
وی نگاه نادرست جامعه و آموزش و پروش را از مهمترین ‌موانع تحقق اهداف دانشگاه علمی کاربردی عنوان
کرد.

* اجرای طرح‌های آمایشی در راستای شناسایی نیازهای واقعی بازارکار*
مهندس احمد افروغی از اجرای طرح‌های آمایشی در راستای شناسایی نیازهای واقعی بازارکار در این مرکز خبر داد و گفت: براساس خروجی طرح ها، سرفصل‌های دروس و مهارت‌های مرتبط با آن مشاغل را در دانشگاه ایجاد خواهیم کرد و رشته‌هایی که شانس اشتغال پذیری پایین تری دارند نیز حذف می‌شوند.
سرپرست مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد با بیان اینکه متاسفانه امروز دانشجویان ما با بازارکار فاصله دارند، به اهمیت ارتباط نزدیکتر دانشجو با بازار کار اشاره نمود و گفت: فعال سازی انجمن های علمی در گروه های اموزشی مختلف و ارایه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت از سیاستهای مرکز در جهت کم کردن این فاصله است.
وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که دانشجو را به بازارکار نزدیک تر کنیم، به فعالیت ۶ انجمن‌ علمی دانشجویی در این مرکز اشاره کرد و افزود : در کنار سرفصل‌های دروس ارائه شده، یکسری دوره‌های کوتاه مدت تخصصی نیز برگزار می‌شود.
افروغی با اشاره به اهمیت تطابق سرفصل‌های اموزشی بانیازهای روز جامعه، گفت: بازارکار انتظار دارد به روز تر باشیم.

*** به دنبال تربیت دانش آموختگان کارآفرین هستیم***
سرپرست مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد با اشاره به اهمیت رصد وضعیت شغلی فارغ التحصیلان ، از راه اندازی سامانه دانش آموختگان در این مرکز خبر داد و گفت: هدف تربیت دانش آموختگانی است که یا توسط کارفرمایان جذب می شوند یا خود انان توانایی کارآفرینی دارند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می‌کند متولی کارآفرینی در کشور باشد، اظهار داشت: امروز رویکرد آموزش عالی تغییر کرده و اکثر دانشگاه ها به دنبال دانشگاه نسل سوم و کارآفرین هستند.

*** تعریف رشته های جدید متناسب با نیاز روز ***
افروغی تعریف رشته های جدید متناسب با نیاز روز و بازار کار را از مزیت های دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد و افزود: در واقع یک تفاوت شاخص در دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌ها، سهولت در تعریف رشته جدید است که مرکز جهاددانشگاهی نیز همسو با نیازهای جامعه اقدام به تدوین رشته نموده است به خصوص در سال‎های اخیر که این نیاز بیشتر احساس می‌شود.

* شناسایی۲۰۰۰ شغل جدید در کشور از اهداف دانشگاه علمی کاربردی است*
سرپرست مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد ، یکی از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی را شناسایی۲۰۰۰ شغل جدید در کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در ایران تنها ۳۰۰۰ شغل ایجاد شده و این در حالی است که حدود ۱۵هزار شغل در دنیا وجود دارد.
وی به جایگاه دانشگاه های مهارتی در دنیا اشاره کرد و افزود: استقبال از دانشگاه های مهارتی و علمی کاربردی در دنیا، بیش از سایر دانشگاهاست اما در ایران متاسفانه هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است.

*** عملکرد نامطلوب برخی مراکز در تبیین جایگاه واقعی دانشگاه مهارتی موثر است***
وی عملکرد نامطلوب برخی از مراکز علمی کاربردی را در تبیین جایگاه واقعی دانشگاه های مهارتی موثر خواند و گفت: اگر چه امروز ، دانشگاه علمی کاربردی این مساله و تاثیر ان را لمس کرده و سیاست تعطیلی مراکز بی کیفیت را در پیش گرفته است.
سرپرست مرکزآموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد در خصوص مصوبه واگذاری مراکز علمی کاربردی وابسته به نهادهای دولت نیز گفت: به نظر، هدف از این مصوبه توقف اختصاص بودجه ای دولت به این مراکز و کاهش تصدی گری دولت است؛ این مراکز دیگر جذب دانشجو‌ ندارند و تغییرکاربری خواهند داد اما باید دید واگذاری مراکز علمی کاربردی عملیاتی است یا خیر؟

*** ماموریت اصلی مرکز ، ایجاد رشته در حوزه های فرهنگ و‌هنر و صنعت است***
وی ماموریت اصلی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد را ایجاد رشته در حوزه های فرهنگ و‌هنر و صنعت دانست و گفت: در واقع ماموریت محوری، سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی است و هر یک از مراکز علمی کاربردی دارای یک‌ ماموریت اصلی و یک ماموریت فرعی هستند که با توجه به آن می توانند رشته هایی را ایجاد کنند.

*** سیاست تمرکززدایی دانشگاه جامع، زیانبار است***
سرپرست مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد، سیاست تمرکززدایی دانشگاه جامع علمی کاربردی زیانبار خواند و گفت: ما تمایل داریم در راستای پتانسیل‌های داخلی جهاددانشگاهی رشته ایجاد کنیم، اما به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی مرکز جامع علمی کاربردی حاکم است، نمی‌توانیم؛ متاسفانه دانشگاه جامع پتانسیل های داخلی هر مرکز و سازمان مادر آن را برای ایجاد رشته درنظر نمی گیرد.

*** راه اندازی مرکز رشد و نوآوری در موسسه علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد***
مهندس احمد افروغی در ادامه این گفت و گو به راه اندازی مرکز رشد و نوآوری نیز اشاره کرد که با هدف نیازسنجی‌ و در راستای توسعه رشته‌های متناسب با نیاز جامعه در این مرکز فعالیت می کند.

*** افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید***
به گزارش ایسنا، سرپرست مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این مرکز برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: حدود ۱۴۷۰ نفر برای مهر ماه سال جاری ظرفیت پذیش داریم که نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر ۴۶ مرکز علمی کاربردی وابسته به جهاددانشگاهی در کشور فعال است و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد همواره جزو مراکز نمونه کشوری بوده ، گفت: خوشبختانه مرکز ما در سال ۸۸ براساس ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی در میان حدود ۱۰۰۰مرکز علمی کاربردی از سراسر کشور موفق به کسب رتبه اول شد و پس از آن براساس گزارش های اعلام شده ارزیابی جهاددانشگاهی، از سال ۹۲ تا ۹۵ در میان این مراکز، جزو مراکز نمونه کشوری بودیم.
افروغی به انتخاب مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد در نمایشگاه پژوهش و فناوری در بین مراکز علمی کاربردی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی اشاره کرد که به عنوان مرکز برتر در حوزه پژوهش وفناوری استان خراسان رضوی شناخته شد.

*** توسعه فعالیت های اموزشی در سطح بین المللی***
سرپرست مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد به سیاست مرکز در راستای توسعه فعالیتهای اموزشی در سطح بین المللی اشاره نمود و گفت: در تلاشیم با کشورهای افغانستان، ترکمستان و عراق در قالب فعالیت های آموزشی نیز ارتباط داشته باشیم.
وی جذب مدرسان خبره و برخوردار از تجربه عملی در کنار دانش تئوری را نیز از سیاست های مرکز در باب اساتید عنوان کرد و گفت: معتقدیم این سیاست به کسب مهارت دانشجو کمک کرده و راهکاری برای رفع معضل جزوه گرایی است .

بالا