نسخه آزمایشی
۲۱۳ بازدید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، نشست خبری دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور جمعی از خبرنگاران صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نشست ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهید چمران و روز بسیج اساتید اظهار کرد: یکی از نسخه‌های حل مشکل بیکاری کشور و ارتقای میزان اشتغال، آموزش‌های مهارتی است اما باتوجه به اینکه در قانون ششم به توسعه مهارت آموزی قویاً تاکید شده است، هنوز همچنان این دوره‌ها مغفول مانده‌اند و با اشاره به تعداد دانشجویان رشته های مهارتی در کشور گفت: متاسفانه تعداد دانشجویان مهارتی کشور در دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای کمتر از ۶۰۰ هزار نفر است و این با اهداف برنامه ششم ۵۰ درصد فاصله دارد.

وی با بیان اینکه گرایش داوطلبان به رشته‌های مهارتی کم است، گفت: نظام مدرک سالاری در کشور ما حاکم است و این موضوع مانع علاقه ورود مستقیم دانشجویان به رشته‌های کاردانی و کارشناسی مهارتی است.

وی در عین حال اقبال خانواده ها و متقاضیان را به رشته های مهارتی، ناچیز دانسته و متذکر شد که با توسعه زیر ساخت و حمایت های حداقلی دولت، دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند به تنهایی نیاز آموزش های مهارتی را برطرف نماید و با اضافه شدن ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه ای می توانیم ۵۰ درصد دانشجویان کشور را به رشته های مهارتی سوق دهیم .

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: ما پایین ترین شهریه را از دانشجویان می گیریم، اما باز هم دانشجویان برای آموزش مهارتی در هر مقطع تحصیلی بطور میانگین باید ۵ میلیون تومان را خودشان پرداخت کنند و با وجود آنکه از مجلس و دولت خواسته‌ایم که بخشی از بودجه آموزشی را بدهد، اما هنوز موفق نشده‌ایم ۳۰ درصد مبلغ هزینه تحصیلی دانشجویان مهارتی آن هم برای عده خاصی از دانشجویان که در رشته‌های مورد نیاز دولت و در مناطق محروم تحصیل می‌کنند را در بودجه بگنجانیم.

وی علاوه بر این گفت: دوره‌های تک پودمان و تقویت مهارت های لازم سربازان برای ورود به کسب و کار پس از اتمام دوره خدمت را تدوین کرده‌ایم، اما تلاش برای رسیدن به اجرای این تفاهم نامه ادامه دارد.

تعداد مراکز نوآوری این دانشگاه به ۱۲۹ رسید

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه توسعه کیفی دانشگاه در دستور کار است، اظهار کرد: تعداد مراکز نوآوری دانشگاه به ۱۲۹ رسید و اغلب آن‌ها فعال هستند، در نقاط مختلف کشور رویداد‌های فناورانه مختلفی برگزاری شده است و با هدف هر مرکز علمی کاربردی یک مرکز فناوری پیش می‌رویم اما هر مرکز آموزشی می تواند به تعداد رشته های تخصصی و مورد نیاز خود مرکز نوآوری تاسیس نماید.

ورود به عرصه فناوری در رشته‌های فرهنگ و هنر و خدمات جا نیفتاده است

دکتر محمدحسین امید ادامه داد: هدف گذاری ما از سال ۹۷ آغاز شد، اما متأسفانه هنوز ورود به عرصه فناوری در رشته‌های فرهنگ و هنر و خدمات جا نیفتاده است و بخش زیادی از کار را امسال ادامه می‌دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره جذب در این مراکز گفت: دانشجویان مراکز علمی کاربردی ایده‌های خود را در مراکز نوآوری ارائه می‌کنند و اکنون حجم قرارداد‌های ما در این مراکز بالا رفته است.

آزمون های متمرکز

دکتر محمدحسین امید ضمن اشاره به برگزاری موفق آزمون متمرکز گفت: برخی از دروس دارای آزمون متمرکز شدند و ما آن را در سال گذشته بصورت پایلوت در استان البرز پیش بردیم، و در راستای توسعه این برنامه در سال جدید در استان های آذربایجان شرقی، قم، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و سمنان آزمون متمرکز برگزار شد و در نیم سال اول ۹۸-۹۹ در تمام کشور این طرح اجرایی می‌شود.

در سال جدید ۱۵ درصد آزمون ها متمرکز می‌شوند

وی اظهار کرد: در راستای برگزاری آزمون متمرکز سرفصل‌های درسی دیده شدند و تعداد۲۰ کتاب به عنوان منبع درسی شناخته شده‌اند و بر اساس توافق دانشگاه علمی کاربردی و مرکز نشر دانشگاهی کتاب‌هایی مختلف نیز بصورت نرم افزاری و رایگان در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

ساماندهی امور مدرسان دانشگاه

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اهمیت مدرسان در نظام آموزش مهارتی افزود: از یک سال پیش ساماندهی امور مدرسان را دستور کار قرار دادیم و تقریبا این برنامه انجام شده و از ابتدای مهر ۹۸ تنها مدرسانی قادر به همکاری با ما هستند که مسیر جذب را در هیئت‌های اجرایی طی کرده باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره ارزیابی مدرسان گفت: تنها ۲۰ درصد ارزیابی اساتید باقی مانده است که آن هم تا پایان این ماه به اتمام می‌رسد و بر اساس آمار متوجه شده‌ایم که ۳۰ درصد مدرسان نتوانستند حد نصاب مورد توجه دانشگاه را کسب کنند.

وی با بیان اینکه آیین نامه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هرسال امور جذب مدرسان انجام می شود و این کار تا شهریور به سرانجام می‌رسد و اگر تا این زمان مدرسان جذب نشوند دی ماه این کار را انجام می‌دهیم.

دکتر محمدحسین امید ادامه داد: با تصویب آیین نامه اجرایی جذب مدرسانی که البته نیروی استخدامی دانشگاه نیستند هم ساماندهی می‌شوند و کد مدرسی مخصوص به خود را دریافت می‌کنند؛ مدرسان قبلی هم تا پایان تیر ماه فرایند بررسی وضعیت آن‌ها به اتمام می‌رسد و از مهر ۹۸ تنها مدرسانی که صلاحیت داشته باشند جذب خواهند شد.

شرایط راه اندازی مراکز آموزشی جدید

وی درباره شرایط راه اندازی مراکز آموزشی اظهار کرد: شرط یادگیری آموزش مهارتی محیط کار مناسب است، اما در گذشته برخی از مراکز محیط کار نداشتند و به همین دلیل از این به بعد تنها دستگاه‌هایی که محیط کار داشته باشند می‌توانند تقاضای مرکز علمی کاربردی داشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص مراکز آموزشی فعال فاقد محیط کار واقعی افزود: تا مهرماه سالجاری این مراکز مهلت دارند با دستگاه‌هایی که محیط کار واقعی داشته باشند قرارداد امضا کنند.

سطح بندی و رتبه بندی مراکز

دکتر محمدحسین امید با اشاره به سطح بندی مراکز علمی کاربردی گفت: در سال گذشته حدود ۵۰۰ مرکز مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفتند که تعداد ۷۰ مرکز در ۴ سطح رتبه بندی شدند و آن‌هایی که در رتبه ۴ قرار گرفتند یکسال مهلت داشتند تا ایرادات خودرا بر طرف کنند و رتبه بندی دوم اکنون درحال برگزاری است، اگر ۷۰ مرکزی که سال گذشته در رتبه ۴ قرار داشتند بازهم در این رتبه بمانند از چرخه آموزش عالی خارج می‌شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: سال گذشته مرکز سطح یک نداشتیم، اما امسال مراکز سطح یک هم معرفی می‌شوند و آن‌ها امتیازاتی دریافت می‌کند و از جمله کاهش هزینه بالاسری تا ۱۰ درصد را پرداخت می‌کنند.

دکتر محمدحسین امید با اشاره به اساسنامه مراکز علمی کاربردی بیان کرد: اساسنامه این مراکز روز‌های پایانی خود را طی می‌کند و سری اول مراکزی که باید اساسنامه دریافت می‌کردند به تایید شورای گسترش وزارت علوم رسید و می‌توانند از امتیازاتی که دولت برای آن‌ها قرار داده است، استفاده کنند.

۳۲۰ مرکز وابسته تا پایان شهریور تعیین و تکلیف می‌شوند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: مراکزی که بر اساس قانون به آن‌ها مهلت داده شد که تا پایان شهریورماه تعیین و تکلیف کار خود را انجام دهند و اگر شرایط واگذاری را پیدا کردند واگذار می‌شوند، در غیر این صورت مراکز منحل می‌شوند و دانشجویانشان به مراکز معین منتقل می‌شوند و تعداد این مراکز ۳۲۰ مرکز آموزشی است.

دکتر محمدحسین امید درباره رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: فراخوان داده‌ایم که تمام مراکز، دستگاه‌های دولتی و صنوف درباره رشته‌های دانشگاهی ما نظر بدهند که کدام یک الزاماً باید منحل شوند و در بهمن ۹۸ رشته‌ها بر اساس طرح جدید دانشجو می‌گیرند.

وی تصریح کرد: تعداد مراکز آموزشی فعال این دانشگاه ۶۰۰ مرکز کاهش یافته و برخی از مراکز منحل شدند، برخی دیگر خودشان علاقه به ادامه کار نداشتند و برخی را هم خودمان منحل کردیم و کمتر از نیمی از آن‌ها محیط کار کامل ندارند.

در سال تحصیلی جدید رشته‌های پر متقاضی را اعلام می‌کنیم

وی افزود: در سال تحصیلی جدید رشته‌های پر متقاضی را اعلام خواهیم کرد و اگر گرایش داوطلبان به رشته‌های فنی و حرفه ای بیشتر شود فرصت اشتغال زایی بیشتری خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به بحث بین المللی شدن دانشگاه بیان کرد: سال گذشته به دلیل تحریم‌های موجود نتوانستیم در بحث بین­ الملل وارد عمل شویم و امسال بار دیگر با کشور آلمان و در مرکز کیش در رشته‌های مهندسی و گردشگری بحث بین المللی کردن فعالیت های آموزش مهارتی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

بالا