نسخه آزمایشی
۱۳۶ بازدید

به نقل از ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه، توسعه متوازن منطقی است که سبب توسعه دیگر کشورها می‌شود، گفت: دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی به عنوان نماینده تام الاختیار در زمینه آموزش و تدوین دوره به دانشگاه‌های افغانستان برای توسعه کمی و کیفی انتخاب شده است.

محمدحسین امید، امروز ۵ اسفندماه در نشست همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه‌های افغانستان که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه، نتیجه این نشست برای هر دو طرف مثبت خواهد بود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در توسعه آموزش عالی دوره طولانی را سپری کرده و اقدامات و تصمیمات درست و نادرستی در طول این سال‌ها گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه، در سال‌های ۶۰، هشت سال درگیر جنگ خانمان سوز بودیم که منابع انسانی ما را از بین برد، افزود: این جنگ بهترین منابع و جوانان ما را گرفت. در آن دوره وضعیت آموزش عالی شرایطی داشت که امروز افغانستان نیز این شرایط را دارد. در افغانستان نیز مدت طولانی جنگ بوده است اما به این معنا نیست که لازم باشد آن‌ها همه تجربیات را تکرار کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ جمعیت دانشجو حدود ۵ میلیون نفر بود که این مسئله تقریبا ۳۰ برابر جمعیت دانشجو در زمان جنگ و به معنای توسعه در این خصوص است. در گذشته دسترسی به آموزش عالی فقط در شهرهای توسعه یافته ممکن بود که امروزه دیگر این مسئله وجود ندارد. در هر نقطه‌ای از کشور سر بزنید، آموزش عالی وجود دارد. نیاز نیست که جوانی به شهرهای دیگر برود. این به معنای توسعه مطلوب است.

امید با بیان اینکه، افغانستان در مرحله پس از جنگ قرار دارد، تاکید کرد: آماری که در این زمینه داده شده امیدوارکننده است. ما چند اشتباه کردیم. اشتباه ما این بود که در زمان توسعه کمی، از کیفیت غافل شدیم. بسیاری از دانشگاه‌های ما از کیفیت کافی برخوردار نبودند. در صورتی که نباید کیفیت را فدا می‌کردیم. باتوجه به شرایط آن زمان و علاقه مردم به درس خواندن دلایلی وجود داشت که دانشگاه‌ها مجبور شدند به سمت توسعه کمی بروند. در توسعه کمی باید کیفیت را نیز دنبال کرد. ما در این سال‌ها آموزش‌های نظری را بسیار توسعه دادیم. بعد از جنگ، ما نیاز به نیروی ماهر داشتیم. گرچه مسئولان ما به فکر این مسئله بودند اما دانشگاه جامع علمی کاربردی اولین دانشگاه مهارتی کشور است که در سال ۷۲ شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه، جنگ در سال ۶۷ تمام شد اما دانشگاه علمی کاربردی در سال ۷۲ تاسیس شد، بیان کرد: ما در آموزش‌های مهارتی توسعه نداشتیم. در برنامه ششم توسعه، ۳۰ درصد دانشجویان کشور در دوره‌های مهارتی مشغول بودند. در پایان سال ششم توسعه، توسعه کافی را داشتیم. کاری که در حال حاضر انجام می‌دهیم، توسعه متوازن کمی و محور قرار دادن توسعه کیفی است. از همین رو، پیشنهاد ما این است که توسعه آموزش‌های مهارتی را در دستور کار خود قرار دهید.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عنوان کرد: بعد از آموزش نیاز به نیروی ماهری است که در حوزه‌های مختلف بتواند به توسعه و بهبود زیر ساخت‌ها کمک کند. ما دیر دنبال آن رفتیم اما شما زود شروع کنید. دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی به عنوان نماینده تام‌الاختیار در این زمینه انتخاب شده است. ما در چند حوزه می‌توانیم به دانشگاه‌های افغانستان کمک کنیم. توسعه متوازن منطقی است که سبب توسعه کشورها می‌شود. نمی‌توان فقط یک کشور توسعه پیدا کند و دیگر کشورها از توسعه باز بمانند. عراق نیز بعد از سال‌ها جنگ و خون‌ریزی نیاز به بازسازی دارد. این اعتقاد قلبی ماست. ما یک فرهنگ و سابقه داریم.

امید افزود: در همین راستا ما چندین کار می‌توانیم انجام دهیم. مراکز دیگر دانشگاه‌های علمی و کاربردی کشور می‌توانند در این همکاری شرکت داشته باشند اما باید زیر نظر خراسان رضوی باشند. ما می‌توانیم دانشجویان مورد نیاز شما در زمینه‌های مختلف پرورش و آموزش دهیم. آموزش‌های مهارتی مورد نیاز به متقاضیان آموزش می‌دهیم. همچنین می‌توانید علاوه بر روش مرسوم پذیرش دانشجو دوره‌های مشترک را برگزار کنید. ما منابع علمی و کتاب‌های آن را داریم و می‌توانیم به صورت مشترک در ایران و افغانستان دانشجو تربیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از موارد مورد نیاز شما دوره‌های بسیار فشرده برگزار کنیم چرا که این امکان وجود دارد. در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی ۸۰۰ دوره مقطعی داریم. ما قصد توسعه کارشناسی ارشد نداریم چراکه حل مشکلات را در دوره‌های کاردانی و کارشناسی می‌دانیم. همچنین می‌توانیم دوره‌های کوتاه مدت تک‌درس برگزار کنیم. این دوره‌ها در حال حاضر موجود هستند که می‌توانیم آن را در اختیار دانشگاه‌های افغانستان قرار بدهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار کرد: حدود ۱۶۰۰ دوره در دانشگاه جامع علمی کاربردی داریم که سرفصل‌های آن مشخص است. ما می‌توانیم به صورت مشترک این دوره‌ها را برگزار کرده و اگر شما بخواهید برگزار کنید کمک می‌کنیم. ممکن است باتوجه به تنوع نژادی، زبانی و آب و خاکی افغانستان این ۸۰۰ دوره نیازهای شما را تامین نکند. ممکن است نیازهایی داشته باشید که ما آن را نداشته باشیم اما چارچوب‌بندی و تدوین دوره را انجام می‌دهیم. این ویژگی در دانشگاه جامع وجود دارد. دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه اختیار تدوین دوره کاملا مستقل است. دانشگاه ما براساس نیاز شما دوره تدوین می‌کند. علاوه بر دوره‌های کوتاه مدت، بلند مدت، دوره‌های رسمی نیز برگزار خواهند کرد.

بالا