نسخه آزمایشی
۱۱۵ بازدید

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که سال گذشته دانشگاه علمی کاربردی دوره جدیدی آغاز کرد که در این دوره کیفی‌سازی و بین‌المللی‌سازی در دستور کار قرار گرفت، گفت: مراکز نوآوری و رشد در تمامی مراکز علمی و کاربردی کشور ایجاد می‌شود تا دانش آموختگان بعد از اتمام تحصیل در این مراکز مشغول شده و ایده‌های خود را به ثروت تبدیل کنند.

به گزارش ایسنا، محمدحسین امید ، صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ شهریور) اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با الگوگیری از کشورهای پیشرفته با موضوع مهارت‌های آموزشی به عنوان اولین دانشگاه مهارتی کشور در سال ۱۳۷۱ پایه گذاری شد و تاکنون توانسته با بهره مندی از ظرفیت‌های موجود در محیط‌های صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر و خدمات، موفق عمل کند.

وی ادامه داد: این دانشگاه بعد از گذشت ۲۶ سال از تاسیس، موفق به تامین بخش اعظمی از نیروهای مهارتی کشور شده است‌.

امید با بیان این‌که ماموریت اصلی این دانشگاه تربیت نیروهای کارآمد است تا این نیروها بلافاصله بتوانند بعد از اتمام تحصیل به عرصه‌ کار وارد شوند، خاطرنشان کرد: دانش آموختگان دانشگاه‌های نظری آمادگی زیادی برای ورود مستقیم به عرصه‌ی کار ندارند، در حالی که دانشگاه علمی کاربردی دانشجویان را با محیط کار آشنا و در محیطی واقعی تربیت می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی همچنین بیان کرد: دانشگاه علمی کاربری دانشگاهی کارآفرین و نسل سومی است و دانشجویان را طوری تربیت می‌کند تا خودشان کارآفرین شوند.

امید با بیان این‌که در آذربایجان شرقی نیز مراکز علمی کاربردی خوبی مستقر است، افزود: برخی از کارخانجات موفق تبریز در کنار تولید، نیروی ماهر تربیت می‌کنند و بخش زیادی از نیروهای سایر کارخانه‌ها از میان دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی به کار گرفته می‌شود.

ایجاد مراکز بین المللی در دانشگاه علمی کاربردی عملیاتی می شود

پذیرش دانشجو از کشورهای خارجی، برگزاری دوره‌های مشترک با کشورهای پیشرفته و ارایه‌ مدرک دوگانه از جمله موارد مورد توجه بوده و این برنامه امسال عملیاتی می‌شود.

وی آذربایجان شرقی را پایلوت برنامه‌های بین المللی عنوان کرد و گفت: تعدادی مرکز بین المللی با آموزش‌های بین المللی با کمک کشورهای پیشرفته در کشور راه‌اندازی می‌شود و دانش آموختگان این مراکز بخشی از آموزش‌های خود را در کارخانجات آلمان سپری خواهند کرد و بعد از فارغ التحصیلی حتی می‌توانند در محیط‌های بین المللی فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با حضور در گفت‌وگوی تلویزیونی شبکه سهند، افزود: پذیرش دانشجوی خارجی در کشور از دستورات جدید است که رایزنی‌های جدیدی در این خصوص انجام شده و امیدوارم در آذربایجان شرقی این مهم تحقق یابد.

وی با بیان این‌که اخیرا انجمن دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی به تصویب وزارت علوم و فناوری رسیده است، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربری ارتباطی تنگاتنگ با دانش آموختگان دارد و با راه اندازی این انجمن ارتباط دانشگاه با دانش آموخته نسبت به گذشته مطلوب می‌شود.

 

مخالفت با ماندن برخی مراکز دولتی

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز گفت: موافق تبدیل دانشگاه جامع علمی کاربردی به دانشگاه کارمندها نبودم؛ از این رو در پذیرش امسال سهمیه‌ای برای کارمندان لحاظ نکردیم و جامعه هدف ما دانش آموزانی هستند که دیپلم می گیرند.

نقشی در انحلال مراکز دولتی نداشتیم

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: نقشی در انحلال مراکز دولتی دانشگاه جامع علمی کاربردی نداشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمد حسین امید در نشست با روسای مراکز علمی کاربردی آذربایجان شرقی در تبریز اظهار کرد: تصمیم در این خصوص ارتباطی به دانشگاه جامع علمی کاربردی نداشته و این تصمیم از سوی سازمان اداری استخدامی کشور گرفته شده و به تصویب شورای عالی اداری رسیده و برگشت‌ناپذیر است و ما فقط مجری آن هستیم، البته باید توجه داشت که ارائه برخی رشته‌ها مانند رشته‌های کشاورزی، صرفه اقتصادی نداشت.

وی در ادامه با اشاره به واگذاری مراکز گفت: در مکاتبه‌ای که در فروردین ماه با تمامی وزرا داشتیم، واگذاری را مطرح و بر ضرورت شناسایی دستگاه‌ها و واگذاری واحد به آن تاکید کردیم، تا به امروز صرفا یک مرکز وابسته به میراث فرهنگی و گردشگری به این توصیه عمل کرده است و باید صلاحیت متقاضیان واحدها مورد بررسی و تاکید قرار گیرد، مواردی داریم که تعداد مراکز علمی برخی مجموعه‌های تازه ایجاد شده، از سابقه‌ تاسیس آن مجموعه بیشتر است.

دکتر امید افزود: طبق قانون، مراکز دولتی باید تا پایان شهریور ۹۸، دانشگاهشان را اداره کنند و در غیر این صورت باید اقدام به واگذاری یا منحل کردن آن واحد کنند.

وی در بحث واگذاری مراکز دولتی نیز گفت: به احتمال زیاد مراکز فرهنگ و هنر، میراث فرهنگی و احتمالا بهزیستی به سمت واگذاری مراکز خود اقدام کنند. در این رابطه با وزارتخانه‌های مربوطه هماهنگی شده که واگذاری صرفاً به دستگاه‌های متقاضی که دارای محیط کار هستند، انجام شود.

وی در مورد واگذاری مراکز جامع علمی کاربردی دولتی نیز اظهار کرد: حدود سه چهار موسسه تلاش کردند که مراکز خود را نگه دارند که با این موضوع مخالفت کرده‌ایم.

امید خطاب به روسای مراکز با تاکید بر این‌که واگذاری مراکز دولتی را در استان‌ خود شروع کنید، بیان کرد: اگر این کار را با مدیران کل دستگاه‌ها هماهنگ کرده و واگذار کنید برای ما قابل قبول است، چرا که استان‌ها صاحب این مراکز بوده و می‌توانند نسبت به واگذاری مراکز اقدام کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در حوزه‌های مختلفی چون “ماموریت‌گرایی، اساس‌نامه‌ها، مدرسان و…” شاهد مقاومت‌هایی بودیم اما کار را پیش بردیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به موضوعاتی که دانشگاه با جدیت پیگیری می‌کند، افزود: یکی از موضوعات در مورد روسای مراکز بوده که این موضوع تقریبا جا افتاده و باید روسای مراکز صلاحیت‌های لازم را داشته باشند.

وی در این رابطه گفت: داشتن محیط کار توسط مراکز نیز یکی از تاکیدات ما بوده که تاکنون بدان ورود نکرده بودیم اما در پذیرش سال بعد داشتن محیط کار یکی از شروط اساسی و آیتم‌های پر وزن در سطح بندی خواهد بود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان‌ این‌که مراکز باید حداقل هزار و ۲۰۰ متر مربع فضای ملکی داشته و اجاره‌ای هم نباشد، گفت: در پذیرش خرداد ماه این موضوع اعمال شده و ما بطور جدی بر آن تاکید داریم.

امید با بیان این‌که مراکزی هستند که قابلیت قرارگیری در سطح یک را دارند، افزود: چند مرکز آموزشی در تبریز جزوی از این مراکز بوده که شاید با کارهایی که در رابطه با سطح بندی می‌کردند آشنا نبوده و امید است اگر ایرادی هم در سامانه وجود دارد، رفع کنیم تا سطح بندی ها درست اعمال شود.

 

مراکز نو آوری و نظارت به صلاحیت مدرسان

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه گفت: مراکز نوآوری دانشگاه از جمله این فعالیت‌ها بوده و شرکت‌هایی که در این مراکز فعالیت کنند، ۵۰ میلیون وام دو درصدی به آن‌ها اختصاص می‌دهیم.

وی در ادامه از تشدید نظارت بر صلاحیت مدرسان دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی خبر داد و افزود: طی دو سال گذشته، حدود ۳۰ درصد از مدرسان، صلاحیت ادامه‌ همکاری با این مجموعه را از دست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دانشگاه برای ارتقای کیفی، استحکام بنای این دانشگاه است.

 

بالا