مراسم نکوداشت مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار شد

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۳ کد : ۶ اخبار آموزشی اخبار فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۱۷۷
به مناسبت ایام گرامیداشت مقام معلم، مراسم نکوداشت مدرسان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سراسر کشور، دوشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه در مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
مراسم نکوداشت مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار شد

مأموریت جهاد دانشگاهی در توسعه نظام آموزش مهارتی کشور

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در پیامی به مناسبت برگزاری این مراسم با تأکید بر ماموریت‌های جهاد دانشگاهی گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص متعهد و توانمند در تولید علم و فناوری با تأکید بر رویکرد آموزشِ مهارتی، پژوهش‌محور و فناوری‌محور، و ارائۀ خدمات آموزشی با تأکید بر آموزش‌های تخصصیِ پیشرفتۀ کاربردی و تکمیلی به منظور ارتقاء توانمندی‌های مهارتی و حرفه‌ای با استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی در عرصۀ ملی و بین‌المللی از مأموریت‌های اصلیِ جهاد دانشگاهی براساسِ نیازسنجی صحیح و علمی از جامعه است.
وی در پیام خود افزود: اهمیت نظام آموزش مهارتی و مأموریت‌های جهاد دانشگاهی در این زمینه، با تأکیدِ مقام معظم رهبری(مدظله) بر تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در سال ۱۴۰۱ اهمیتی دوچندان یافته است. تأکید ایشان بر توسعۀ مهارت‌ها و نیاز به پنجۀ کارآمد در کنار احتیاج به علم، فرصت خوبی برای نقش‌آفرینی مراکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی در سراسر کشور فراهم آورده تا با برعهده‌گرفتنِ بخش عمده‌ای از بار مسئولیتِ این مأموریت‌ها، نقطه اتکای جهاد دانشگاهی در مسیر حرکت به سوی تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران باشند. در این میان، مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی، به ویژه مراکز جهاددانشگاهی، نقش مهمی در تحقق اهداف تبیین‌شده در شعار سال ۱۴۰۱ برعهده دارند. این امر مستلزم توجه به شرایط و لوازمی است که در اندیشه شهید مطهری تبلور یافته است.

ضرورت هویت‌بخشی به اساتید

در ادامۀ این مراسم، دکتر محمدصادق بیجندی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که کشور به موازات نیاز به علم، به پنجه‌‎های کارآمد هم نیاز دارد. در یک برهه دانشگاه جامع علمی کاربردی گرفتار توسعۀ کمّیِ آموزش عالی در کشور شد و افراد از هر طیف وارد آن شدند ولی الآن در حال قرارگرفتن در ریل اصلی خود است.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی به مدرسان توجه داشته، ولی می‌خواهم باز هم از مسئولین این دانشگاه خواهش کنم که موضوع مدرسان را حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر دنبال کنید و به مدرسان هویت بیشتری بدهید و در این زمینه از تجربیات داخل و خارج بهره ببرید.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی افزود: در سایر دانشگاه‌ها، این اعضای هیئت علمی هستند که به دانشگاه هویت می‌دهند ولی ما در دانشگاه علمی کاربردی عضو هیئت علمی نداریم و تمام بار بر دوش مدرسان است. به همین جهت ضروری است به مدرسان این دانشگاه هویت بیشتری داده شود.

ده درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی ـ کاربردی متعلق به جهاد دانشگاهی است

در آغاز این مراسم، دکتر محمدعلی گودرزی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی به ارائه گزارشی از عملکرد موسسه پرداخت و گفت: یکی از وظایفی که جهاد دانشگاهی برعهده دارد و در اساسنامه جهاد هم قید شده است، اجرای دوره‌های علمی کاربردی است. این مسئله زمانی در اساسنامه جهاددانشگاهی درج شد که هنوز دانشگاه جامع کار خود را آغاز نکرده بود.
وی افزود: امروز در تمام مناطق کشور و تمام استان‌ها، مرکز علمی کاربردی داریم و امیدواریم بتوانیم مأموریت‌های جهاد دانشگاهی را به انجام برسانیم.
گودرزی گفت: امروز بیش از ۲۱هزار دانشجوی فعال داریم و همواره ده درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی ـ کاربردی متعلق به جهاد دانشگاهی بوده است
رئیس موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی افزود: خوشبختانه با رصدی که انجام دادیم مشخص شد عموم فارغ‌التحصیلان موسسه توانستند شرایط بهتری را از جهت اشتغال دارا باشند.
گودرزی با اشاره به همکاری سه هزار مدرس با این موسسه و مراکز آن افزود: مدرسان همکار موسسه علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی همواره از مدرسان برگزیدۀ استانی و کشوری بوده‌اند و مراکز ما همواره جزء مراکز برتر کشور به شمار می‌آیند.
وی در پایان تأکید کرد: یکی از انتظارات ما این است که مدرسان در تعریف رشته‌های جدید و به‌روز‌رسانی رشته‌های تحصیلی موجود به ما کمک کنند.

تسهیل فرآیند جذب اساتید در دانشگاه علمی کاربردی

در ادامه نشست، دکتر نغمه فعال همدانی، سرپرست مرکز امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی در سخنانی گفت: رکن آموزش‌های مهارتی، استادانی هستند که متناسب با مأموریت دانشگاه علمی ـ کاربردی در این دانشگاه تدریس می‌کنند.
وی افزود: در حال حاضر جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی یکبار در سال انجام می‌شود. این محدودیت در پذیرش استاد، مراکز علمی کاربردی را با مشکل مواجه می‌کند و برخی موسسات در طی سال نمی‌توانند برای خودشان مدرس جذب کنند. ما موظف هستیم مدرسینی که آمادگی تدریس داشته باشند را برای این مراکز تأمین کنیم. به همین جهت بنا داریم در طول سال حداقل دو بار دعوت به همکاری داشته باشیم و یکبار قبل از ترم مهر و یکبار قبل از ترم بهمن فراخوان خواهیم داد. در طول فاصله بین دو ترم هم اگر نیاز بود مدرسین جدید جذب شوند، این مشکل با مکاتبه قابل رفع است.فعال ادامه داد: یکی از نقاط قوت دانشگاه علمی کاربردی این است که مدرسین باتجربه و خبره را جذب می‌کند. در این دانشگاه هیئت ممیزه برای تأیید اساتید خبره کار می‌کند و در ماه‌های آتی پرونده‌های مربوط به این حوزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دانشگاه جامع باید به جایگاه اصلی خود بازگردد

دکتر عبدالرضا مجدالدین، مدیرکل دفتر هماهنگی دانش صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی باید احیا شود و به جایگاه اصلی خود بازگردد.
وی ضمن ابراز خرسندی از روی‌کارآمدن تیم مدیریتی جدید دانشگاه و با توجه به ملاقات اخیر معاونت علمی ریاست جمهوری با رئیس دانشگاه جامع و به استناد تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه مراکز علمی ـ کاربردی، خواستار همکاری مجدد جهادکشاورزی و وزارت نیرو با دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی شد.
مجدالدین افزود: دانشگاه جامع باید جایگاه خود را در برنامۀ هفتم توسعه به دست آورده، به دوره‌های پودمانی ارزش داده و از فضاهای موجود در مراکز و واحدهای استانی جهت احداث مراکز نوآوری و خانه‌های خلاق استفاده کند تا بتوانند از کمک های معاونت علمی ریاست‌جمهوری بهره‌مند شوند.


( ۱ )

نظر شما :